Forside > Skrivning > Den Gode Synopse

Den Gode Synopse

Dette indlæg er skrevet af Mikkel Bækgaard, og oprindeligt bragt på fastaval.dk

————————————

At skrive en god synopsis til et rollespilsscenarie har et dobbelt formål. På den ene side handler det om præsentere et muligt – endnu ikke skrevet – scenarie til en udenforstående scenarieansvarlig. Altså en slags “salgstale”. Og på den anden side er det et fantastisk værktøj til at præcisere din idé og få klarhed over, hvad det egentlig er for et scenarie, du skal skrive. Med andre ord er en synopsis ikke kun et nødvendigt onde, som en irriterende, elitær og kræsen scenarieansvarlig kræver (faktisk er de ingen af delene i virkeligheden – bare kvalitetsbevidste); det er også et forrygende værktøj til dig selv. Faktisk vil vi hævde, at du gør dig selv en bjørnetjeneste ved ikke at skrive en god og præcis synopsis.

At præsentere sin idé så enkelt og præcist som muligt

Det vigtigste i en god synopsis er at præsentere din scenarieidé så præcist og enkelt, som det overhovedet er muligt. Det handler om at skære ind til benet for på den måde at ramme essensen af, hvad det er, du egentlig gerne vil fortælle med dit scenarie. Det behøves overhovedet ikke at være en klar morale eller et storladent budskab; det handler nærmere om at få præciseret hvad det egentlig er for et scenarie, du arbejder på.

I forbindelse med præsentationen af scenariet kan det være fint at sætte nogle velkendte rammer for scenariet, som læseren kan forholde sig til. Det kan f.eks. være:

“Scenariet er et klassisk intrigescenarie med et twist. Spillerne spiller forskellige guder, der bekriger hinanden, men det viser sig, at de alle blot er sider af den samme personlighed.”

Eller:

“Scenariet starter som ren investigation i bedste call-stil, men ender ud med at handle om personernes forhold til hinanden og troen på en større guddom.”

Ved at bruge klassiske velkendte skabeloner sætter man en forståelsesramme op, som man kan forholde sin forventning af scenariet til.

Det er en god idé at være forholdsvis konkret, når du skriver en synopsis – også selvom det naturligvis kan være svært at vide, hvordan scenariet ender om fem måneder. Prøv så vidt muligt at opridse konflikten og scenariets tematik – f.eks. ved at præsentere universet og dets personer ganske kort, så læseren har en idé om, hvem historien handler om, og hvad man kan forvente af historien.

Et eksempel på en meget kompakt præsentation af en historie er i mit eget scenarie Svanevang, hvor jeg på få linier ridser scenariets rammer op:

“Svanevang er historien om en families skæbne før, under og efter den nationale katastrofe i 1864, hvor den danske folkesjæl og nationalisme led et svigende nederlag i krigen mod tyskerne. Scenariet handler om en præstefamilie og dens nærmeste i tiden omkring krigen, og om hvordan begivenhederne påvirker dem og deres indre forhold. Historien er delt op i tre akter, og vi følger hovedpersonerne fra julen 1863 – før den blodige krig – over de dystre måneder fyldt med angst og nederlag under krigen, og endelig i julen 1864 – efter krigen, hvor Sønderjylland er faldet i tyskernes hænder, og nationens stolthed er slagen. Scenariets hovedkonflikt udgøres af personerne forhold til hinanden og sig selv, og hvordan krigen påvirker dem.”

Denne præsentation opsummerer i kort form scenariets historie, univers og præmisser. Den siger naturligvis ikke noget om, hvem personerne er, eller hvad der gør scenariet unikt – det kan man altid uddybe længere nede i sin synopsis – men det er en god idé at indlede med en kort introduktion til scenariet på denne måde.

Et andet eksempel på en lignende introduktion er fra synopsen til Kristoffer Kjær Jensens scenarie South Central Dreaming:

“Scenariet handler om fem unge sorte fra South Central, som har været venner hele deres liv. Tilsammen er de den talentfulde gangsta-rap gruppe AbNormal. Gruppen kæmper for et gennembrud og trods interne uenigheder opstår muligheden i form af pladekontrakt. Samtidig koger South Central over i reaktion på retssagen om Rodney Kings arrestation. Gruppens medlemmer stilles gennem de voldsomme begivenheder overfor en række valg mellem egen ambition og loyaltitet til deres baggrund, både rent geografisk og menneskeligt.”

At skrive en pitch

Indenfor filmbranchen arbejder man ofte med begrebet “en pitch”. En pitch er en ultrakort beskrivelse af en film, som man bruger til at sælge ideen til diverse producenter, der skal vurdere, om de vil skyde penge i projektet. Nu er der heldigvis ikke involveret millioner af dollars i rollespil, men det kan stadig være et nyttigt værktøj at prøve at skrive en pitch til sit scenarie. Er det muligt for dig, at koge essensen i dit scenarie ned i tre-fire linier?

Det er en svær disciplin, men det kan være hjælpsomt at prøve, for har du først en stærk pitch, så kan du altid falde tilbage på den, når du bliver i tvivl om, hvad du egentlig vil med dit scenarie.

Et eksempel på en pitch til filmen Being John Malkovich:

“Dukkeføreren Craig opdager en portal ind i skuespilleren John Malkovich’ hoved. Inde hovedet kan Craig styre Malkovich og fra at være en ussel dukkefører med problemer i kærlighedslivet udvikler Craig sig til en succesfuld mand i John Malkovich’ skikkelse – både som dukkefører og i kærligheden.”

Et andet eksempel er pitchen på Palle Shmidts scenarie Fanden Paa Væggen, der indleder selve scenarieteksten:

“Spillerne er privatdetektiver, der sættes til at finde et bortført barn. Bortføreren viser sig, at være en mand der udgiver sig for at være Djævelen selv. Rygterne svirrer, og folk dør som fluer omkring detektiverne. Sporet leder videre til Berlin, til en natklub dybt under jorden, og en sandhed mere grufuld end deres værste fantasier.”

Forklar de rollespilsmæssige overvejelser og hvorfor det er fedt at spille

Udover den hurtige og præcise introduktion til scenariet, er det også en god idé at gå lidt dybere ned i scenariets koncept. Udover en basalt set god historie, kan du med held fokusere på, hvorfor scenariet egentlig er fedt at spille.

Her kan du gå nærmere ind i, hvad der driver scenariet fremad, og hvordan det kommer til at fungere. Der er eksempelvis stor forskel på, om det er et ydre plot, der hele tiden sender historien af sted, eller om det er de indre spændinger mellem karaktererne, der er det bærende.

Det er også relevant kort redegøre for, hvilke spilmekanismer, scenariet benytter sig af – og hvorfor det gør. Hvis du inddrager et system bør du forklare grunden til det: Hvorfor mener du, at AD&D passer godt til din historie? Og på samme måde, hvis scenariet gør brug af nye, innovative tiltag i form af f.eks. mærkelige spillersammensætninger, fem spilledere eller lignende.

Ofte ser man, at scenarier udelukkende fokuserer på en sjov gimmick og et forsøg på at være nyskabende. Dette er der egentlig intet i vejen med, men der skal være en mening med galskaben. Med andre ord: Hvorfor er det vigtigt for netop dit scenarie, at arbejde med kun én spiller og sytten spilledere?

Her skal det også siges, at det selvfølgelig er helt legitimt at ville afprøve rollespillets grænser – og det kan sagtens danne grobund for en fantastisk rollespilsoplevelse. Men argumenter for dine valg, for der er sjældent noget mindre interessant end et scenarie, hvor der eksperimenteres uden en egentlig gennemtænkt grund.

I den modsatte grøft skal det også siges, at det helt i orden at ville skrive et almindeligt back-to-basics dungeonscenarie. Men igen er det vigtigt, at du forklarer, hvorfor netop dit dungeon-scenarie er rigtigt fedt.

Spilpersonerne – spillernes øje

I næsten alt rollespil er spilpersonerne det centrale omdrejningspunkt for historien og scenariet. Det er igennem spilpersonerne, at spillerne oplever spillets verden, og den historie, som scenariet udspiller. Med andre ord er det vigtigt, at du overvejer og fortæller, hvem spilpersonerne er, og hvilken rolle de spiller i den samlede historie.

I nogle scenarier siger det næsten sig selv: “Scenariet handler om en families indbyrdes stridigheder.” Her er det oplagt, at spilpersonerne er familien, men sådan behøves det jo ikke nødvendigvis at være – for måske skal spillerne i stedet spille familiens husdyr eller psykologerne, der skal hjælpe familien til selvhjælp.

Er valget oplagt er der selvfølgelig ingen grund til at tærske langhalm på, hvorfor spilpersonerne er dem, de er. Men har du valgt en “alternativ” udvej, er det måske en idé at forklare, hvorfor spillerne skal spille den kriseramte families husdyr.

Hvor lang og hvor omfattende skal sådan en synopsis være

En god synopsis er sjældent mere end to sider lang – og gerne kortere. Alle gode historier og scenarier kan koges ned på en til to sider, hvor du får præsenteret det væsentligste. Kan du ikke det, vil vi mene, at der er noget galt med din idé, og du bør bruge tid på at fokusere og finde ind til kernen i scenariet – mest af alt for din egen skyld, da du ellers ikke ved, hvor du vil hen.

Der findes selvfølgelig ingen endegyldig opskrift på den perfekte synopsis – desværre ikke. Husk dog på, at en synopsis er en kortfattet udgave af dit scenarie, hvor du fokuserer på de væsentligste ting. Det handler med andre ord om at ramme det centrale i scenariets historie, genre og spilteknik – og så er det knap så vigtigt, hvordan historien helt konkret kommer til at forløbe, eller hvordan den komplekse baggrundshistorie ser ud.

Kategorier:Skrivning Tags:
  1. 9. juni 2011 kl. 14:56

    Hej Sigrid,

    Jeg kom i tanke om, at der er også dette indlæg på RPGforum med noter til synopseskrivning: http://rpgforum.dk/mod-perl/rpgforum.pl?cmd=showmessage&id=62329
    Det kan måske ligefrem være, at det skal have sit eget indlæg?

  1. 30. august 2012 kl. 14:28
  2. 5. december 2012 kl. 23:28

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: